Inleiding

Lessenserie
De Armeense genocide 1915

Inleiding

Er wordt wel gezegd dat Hitler een voorbeeld nam aan de Armeens genocide. “Wie spreekt er tegenwoordig nog over de vernietiging van de Armeniërs?” zou hij tegen zijn legerleiding hebben gezegd in 1939, toen hij ze de opdracht gaf Polen met niets ontziend geweld in te nemen. De genocide op de Armeniërs wordt nog steeds vaak hardnekkig ontkend. Niet veel leerlingen weten dat tijden de Eerste wereldoorlog, in 1915, meer dan een miljoen Armeniërs zijn vermoord in het Turkse Rijk.

Voor Holocaust Memorial Day ontwikkelden docenten samen met wetenschappers van het NIOD een lessenserie over de Armeense genocide. Het doel van de lessen is om leerlingen een breder historisch perspectief te geven op het begrip genocide in het algemeen, en op de Armeense genocide in het bijzonder. Het is een onderwerp dat leerlingen zal intrigeren, kan emotioneren en ook diep verbazen: hoe is het mogelijk dat dit op deze schaal gebeurd is? En waarom weten wij er zo weinig van?

Leerlingen leren dat de Holocaust niet de enige genocide uit de geschiedenis is, en dat het genocidale proces diep ingrijpt in een samenleving. De Armeense genocide, die een eeuw geleden plaatsvond, heeft tot op de vandaag invloed. 

De lessen zijn bedoeld voor het vak geschiedenis in de 2e fase en kunnen worden aangeboden in het kader van lessen over WO I of over het Midden-Oosten. De lessen houden verband met kenmerkend aspect 43 (genocide) en kenmerkend aspect 32 (opkomst van het nationalisme).  In alle lessen werken leerlingen met primaire bronnen.

De lessenserie ‘De zaak 1915’ is als volgt opgebouwd:

Les 1 Wat is er gebeurd met de Armeniërs?

In de eerste les onderzoeken leerlingen de historische achtergrond van de genocide. Zij stellen een feitenrelaas op en reconstrueren aan de hand van primaire bronnen de gebeurtenissen die hebben geleid tot de genocide.

Les 2 Hoe kon dit gebeuren?

In les 2 kijken leerlingen hoe het proces van genocide verklaard kan worden en maken zij kennis met twee theoretische kaders die helpen om genocide inzichtelijk te maken. Dit doen zij wederom aan de hand van primaire bronnen.

Les 3 Het verleden vergeten?

Deze les geeft handreikingen om de ontkenning van de genocide door de Turkse overheid te bespreken.